Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς βρίσκει
τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών,
προβλήματα χρηματοδότησης και στήριξης του εκπαιδευτικού έργου. Τα προβλήματα
βέβαια δεν είναι σημερινά, απλά με τη συνέχιση των μνημονιακών πολιτικών
οξύνθηκαν με αποτέλεσμα να φτάσουμε στη σημερινή δυσμενή κατάσταση.
Είναι από όλους αποδεκτό ότι η ενίσχυση της Παιδείας είναι το κλειδί για
το ξεπέρασμα της σημερινής οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής κρίσης.
Χρειάζεται μια μεγάλη, δημοκρατική, ριζοσπαστική μεταρρύθμιση σε όλες τις
βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Το επτάμηνο της διακυβέρνησης από το ΣΥΡΙΖΑ,
παρά τα λάθη και τις παραλείψεις, ελήφθησαν μια σειρά
από μέτρα που ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση. Καταργήθηκε η ενοποίηση πρότυπων
και πειραματικών σχολείων και αποδόθηκε στο καθένα ο ιδιαίτερός και
διακριτός του ρόλος. Στα πειραματικά
σχολεία καταργήθηκαν οι εξετάσεις εισαγωγής, έτσι εξασφαλίζεται το τυχαίο
δείγμα μαθητών που είναι απαραίτητο για τη σωστή λειτουργία των ανωτέρω
σχολείων. Η αντικατάσταση της
συνέντευξης στη διαδικασία εκλογής διευθυντών σχολικών μονάδων με την ψήφο του
συλλόγου διδασκόντων, η κατάργηση της αυτοδίκαιης αργίας των εκπαιδευτικών,
καθώς και το πάγωμα του νομοθετικού πλαισίου της τιμωρητικής αξιολόγησης των
εκπαιδευτικών βοήθησε στην εμπέδωση κλίματος δημοκρατίας στα σχολεία μας.
Όσα έγιναν είναι ελάχιστα μπροστά σε αυτά που πρέπει να γίνουν, ο χώρος
της εκπαίδευσης χρειάζεται μια ειρηνική
επανάσταση. Γι’ αυτό λοιπόν θα πρέπει :
Ø Να
αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της προσχολικής αγωγής και να αναθεωρηθεί το
θεσμικό της πλαίσιο.
Ø Να
αναδιαρθρωθούν στο σύνολό τους τα σχολικά προγράμματα και να δημιουργηθούν νέα
που θα εξυπηρετούν την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών, τη
συστηματοποίηση των γνώσεών τους, την αγάπη για τη μόρφωση, τον αθλητισμό, τις τέχνες και τον πολιτισμό.
Ø Να
δοθούν στους δασκάλους κίνητρα και ελευθερία δράσεων ώστε να ανταποκριθούν
δημιουργικά στο έργο τους.
Ø Να
ενθαρρυνθούν οι μαθητές ώστε να αναδείξουν τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους και
να καλλιεργήσουν την ιδιαίτερη κλίση τους. Αυτό απαιτεί περισσότερο ελεύθερο
χρόνο για τους μαθητές.
Ø Να
υπάρξουν σαρωτικές αλλαγές στα σχολικά βιβλία που θα εξυπηρετούν τους παραπάνω
στόχους.
Ø Να
αμβλυνθούν οι εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες με την αναβάθμιση της
ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης. Εφαρμογή
προγραμμάτων παράλληλης στήριξης για παιδιά με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες.
Διαφοροποιημένα και εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα στα Τμήματα
Ένταξης.
Ø Να
υπάρξει διαρκής επιμόρφωση και πολύπλευρη στήριξη των εκπαιδευτικών με
ταυτόχρονη αναβάθμιση του ρόλου του Σχολικού Συμβούλου προς αυτήν την
κατεύθυνση.
Ø Να
αναδιαρθρωθεί το θεσμικό πλαίσιο, η δομή
της διοίκησης και της οργάνωσης της εκπαίδευσης, μετά από διάλογο με την
εκπαιδευτική κοινότητα.
Ø Να
μετατραπούν τα σχολεία σε ζωντανά κύτταρα της κοινωνίας, όπου θα αναλαμβάνονται
καινοτόμες πρωτοβουλίες σε συνεργασία με τους κοινωνικούς φορείς.
Ø Να
θεσμοθετηθεί σύστημα μόνιμων διορισμών.
Ø Να
καταργηθεί κάθε νόμος που αφορά την τιμωρητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και
να θεσμοθετηθεί ένα νέο εναλλακτικό τρόπο αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου
μέσα από τις δομές των συλλόγων διδασκόντων.
Ø Να
υπάρξει άμεση επίλυση των εργασιακών ζητημάτων που αφορούν μόνιμους και
αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
Για να πραγματοποιηθούν όλα τα παραπάνω θα
πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να παρουσιάσει ένα νέο πρόσωπο, πολύ περισσότερο
φιλικό προς όλους εκείνους που σχετίζονται κατά τον ένα ή τον άλλο τρόπο με τη
αποστολή του, ενώ θα πρέπει να εδραιωθεί ένα άλλο ήθος.
Όλοι μας έχουμε μνήμη, γνωρίζουμε τον ρόλο
που έπαιξαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις στο χώρο της εκπαίδευσης, τα συμφέροντα
που προσπάθησαν να εξυπηρετήσουν, τη δημιουργία κλίματος φόβου και ανασφάλειας
στις σχολικές μονάδες, τις απολύσεις εκπαιδευτικών που επέβαλαν. Είμαστε πλέον
και ώριμοι και έμπειροι για να πάρουμε τις σωστές αποφάσεις.
Βαλής Γιώργος
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου